رواية أدم و جميلة

رواية واقعية حدثت بالفعل تجدها علي موقع نوبا بوك حصريا، نشر الرواية هيتم بشكل يومي الساعة 8:00 مسائا بتوقيت ام الدنيا مصر.

رواية أدم و جميلة رواية واقعية حدثت بالفعل مختلفة عن غيرها من الروايات و النهاية غير متوقعة بالنسبة لكم.


مقدمة رواية أدم و جميلة

رواية ادم و جميلة قصة حقيقية حدثة بالفعل تم تغيير بعد اسماء الشخصيات و الامكان حفاظا علي خصوصية الشخصيات.

بدات علاقة التعارف بين ادم و جميلة من خلال موقع الفيس بوك حبث كان كل منهم يبحث عن شيء.

كان ادم يبحث عن شرك في مشروع و هو يشارك بالخبرة في التسويق و التخطيط لمزبد من المبيعات وهي مهاراته التي يتميز بها.

اما عن جميلة في هي كان لديها المشروع بالفعل ولكنها لم تكن تجيد استخدام مواقع التواصل و التسويق لمنتجات مشروعها، و لكنها تجيد الباترون و التفصيل و مميزه في مجال دراستها و عملها و هو مجال الملابس.

التقي ادم و جميلة لـ اول مره علي فيس بوك من خلال احد المنشورات علي جروب للمشاريع حيث كان ادم يعرض تقديم المساعدة في التسويق و التوزيع لمن يريد بشكل مجاني او بالعمل بعد الاتفاق و تنفيذ الخطط التي يحتاجها كلا من الطرفين ادم و الشريك.

سالت جميلة ادم سؤال و انتظرت وقت لا يزيد عن 5 دقائق و قامت بـ ارسال رسالة له، حيث كانت لا تريد الانتظار.

و في نفس الوقت كان ادم مشغول بالرد علي احد الاشخاص الذي قال له ما كان سبب في غضب ادم و تعصبه و هي سيدة، فلم يعرف ادم ان يوضح لها وجهة نظرة او خبرته و كانت السيدة لا تريد ان تعطي ادم الفرصة حتي للرد عليها.

في اشعل ادم سيجارة و ذهب لعمل كوباً من الشاي ليهدء و يخرج من هذا الموقف، و تفجاء حين عاد وجلس امام شاشة جهاز الكمبيوتر برسالة جميلة و التي اضحكت ادم كثيرا بسبب انها تقول له السلام عليكم 5 مرات متتالية، و هذا ما أضحك ادم حيث علم ان هذه الفتاة لا تطيق الانتظار مثله، و بعد ان ارتاح في قعدته و جعل طفايته بالقرب منه و هاتفه في الجانب الايسر من جهازه رد عليها قائلا:

ادم عليكم السلام انتو الـ5

جميلة خمسه ولا سته هتعرف تساعدني و لا لا؟؟

ادم ) باذن الله اقدر اساعدك بس اعرف انت مجال شغلك اي

جميلة) ملابس حريمي انا لسه قيله ليك و قولتلك هبعتلك خاص و انت قولت تمام ابعتي انت لحقت تنسا.

ادم ) اه اه تمام معلشي انا بس مركزتش مع اسم الاكونت و كده و كمان دمي محروق اووي من ست بتقول عليا مش فاهم حاجه و بقول اي كلام.

جميلة ) كبر دماغك مش هتعرف تراضي كل الناس، هاا اعمل اي بقي عشان ازود مبيعاتي و اعمل برند محترم.

ادم ) بصي يا ستي لازم الاول يكون في ثقة في كلامك مع العميل حتي لو مفيش جودة ولا في اي فرق بين الشغل بتاعك و بين الشغل الشعبي او التقليد، اهم حاجه هي الثقة في الكلام اللي هيجيب العميل و الصور اللي هيشوفها و هو قاعد في بيته و لما يجي الورشة او المصنع بتاعك يلاقيها مش العكس.

و كمان ميحسش انك ما صدقتي لقيتي عميل ده هيخلي العميل يخاف يتعامل معاكي من الاساس اصله هيقول انا اول واحد هتجرب فيا فهماني و لا لا.

جميلة ) انا بحاول اعمل كده و الله ، بس لما بصور بيكون غصب عني اني اطلع صور اللبس صور حلوة مع ان الشكل في الحقيقة بيكون تحفة و الله و ده مش كلامي ده كلام الناس اللي اتعاملت معايا.

ادم ) تمام يا اسمك اي انا كل ده و معرفش اسمك.

جميلة ) اسمي جميلة يا عم هو مش باين في الاكونت يعني.

ادم ) لا هو باين بس انا مدخلتش علي البروفيل و الله.

جميلة ) طيب يا ادم و لا انت ليك اسم تاني.

ادم ) لا هو اسمي اللي خسارة فيه، المهم انا بدور علي شريك ليا في مشروع و انت شكلك فهمه في شغلك و حبه المجال الملابس و انا بدور علي حد كده نتشارك و ربنا كريم.

جميلة ) نتشارك انا مفكرتش اني اشارك حد قبل كده لان بشتغل لوحدي و من البيت و احنا صعيدة يا عم يعني معندناش جو تيجي تقعد معايا و نشتغل في البلكونة ده.

ادم ) صعايدة طيب يا مرحب منا كمان نصي صعيدي

استنا الفصل الثاني من رواية أدم و جميلة علي نوبا بوك